Butterkaka

Dom här bullarna blir extra saftiga och goda om man bakar dom i en form eller stekpanna.     Ingredienser:   (8-10 bullar)  50 g jäst  3 dl mjölk   100 g smör elr. margarin   1 tsk kardemummakärnor   1 dl socker  1/2 tsk salt  9-10 dl vetemjöl     fyllning:  50 g smör eller margarin  3 msk socker  1 msk kanel    pensling och garnering :  1 ägg  1-2 msk pärlsocker  2 msk mandelspån     gör så här:        1. smula ner jästen i en bunke, rör ut den med lite mjölk  2.smält smöret på svag värme, tillsätt resten av mjölken och låt degspadet bli 37 grader. Häll i degspadet i bunken.  3.stöt kardemumman. Tillsätt kardemumma, socker, salt och hälften av vetemjölet i bunken.      4.arbeta degen jämn och slät i 4 min i maskin elr. 7-8 min för hand. Tillsätt under tiden det mesta av vetemjölet. Låt degen jäsa 30 min under bakduk.  5.rör samman smör, socker, och kanel till fyllningen. Smöra en stor rund form eller gjurjärnsstekpanna.  6.knåda degen på mjölat bakbord några minuter. Tillsätt mer vetemjöl om det behövs. Kavla ut degen med lätta tag till en rektangel med så raka sidor som möjligt.  7.Bred på fyllningen och rulla ihop från långsidan. Skär rullen i 3 cm breda bitar. Ställ dessa i formen med snittytan uppåt, inte för tätt, bullarna ska få plats att jäsa. Låt jäsa 20 min.  8.vispa upp ägget och pensla butterkakan, strö över pärlsockret och mandelspån.  9.Grädda butterkakan i 200 grader ugnsvärme ca 20 min. låt svalna på bakgaller under bakduk

Dom här bullarna blir extra saftiga och goda om man bakar dom i en form eller stekpanna.

Ingredienser:

(8-10 bullar)
50 g jäst
3 dl mjölk
100 g smör elr. margarin
1 tsk kardemummakärnor
1 dl socker
1/2 tsk salt
9-10 dl vetemjöl

fyllning:
50 g smör eller margarin
3 msk socker
1 msk kanel

pensling och garnering :
1 ägg
1-2 msk pärlsocker
2 msk mandelspån

gör så här:

1. smula ner jästen i en bunke, rör ut den med lite mjölk
2. smält smöret på svag värme, tillsätt resten av mjölken och låt degspadet bli 37 grader. Häll i degspadet i bunken.
3. stöt kardemumman. Tillsätt kardemumma, socker, salt och hälften av vetemjölet i bunken.
4. arbeta degen jämn och slät i 4 min i maskin elr. 7-8 min för hand. Tillsätt under tiden det mesta av vetemjölet. Låt degen jäsa 30 min under bakduk.
5. rör samman smör, socker, och kanel till fyllningen. Smöra en stor rund form eller gjurjärnsstekpanna.
6. knåda degen på mjölat bakbord några minuter. Tillsätt mer vetemjöl om det behövs. Kavla ut degen med lätta tag till en rektangel med så raka sidor som möjligt.
7. Bred på fyllningen och rulla ihop från långsidan. Skär rullen i 3 cm breda bitar. Ställ dessa i formen med snittytan uppåt, inte för tätt, bullarna ska få plats att jäsa. Låt jäsa 20 min.
8. vispa upp ägget och pensla butterkakan, strö över pärlsockret och mandelspån.
9. Grädda butterkakan i 200 grader ugnsvärme ca 20 min. låt svalna på bakgaller under bakduk


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0